همچنين مصرفي كافي آب و مايعات به منظور دفع مواد زايد بدن و پرهيز از مصرف نوشابه*هاي شيرين و گازدار در مبتلايان به چاقي ضروري است.
بدن انسان به دنبال عملكرد سيستم*هاي پيچيده، تعادل ميان انرژي دريافتي و انرژي مصرفي را حفظ مي*كند. بر هم خوردن اين تعادل با بروز پديده*هاي چاقي يا لاغري همراه است. به گفته متخصصان چاقي و لاغري هر دو نوعي بيماري محسوب شده و به عنوان عامل خطر بيماري*هاي ديگرنيز محسوب مي*شوند.
افزايش ميزان چربي بدن به صورت موضعي يا عمومي را چاقي مي*گويند.
همچنين مصرف بيش از نياز كالري غذايي به ويژه شيريني*ها و چربي*ها، كمبود تحرك، برخي از اختلالات هورموني و زمينه*هاي ارثي از علل عمده چاقي به شمار مي*روند.
بيماري*هاي قلبي - عروقي، فشار خون بالا، ديابت، سرطان، سنگ*هاي صفراوي، تغييرات نامطلوب چربي خون و پرخوري عصبي نيز از عوارض مهم چاقي محسوب مي*شوند.
توصيه*هايي براي مبتلايان به چاقي
بر اساس اعلام انستيتو تحقيقات تغذيه*اي و صنايع غذايي كشور، كاهش تدريجي وزن حدود نيم كيلوگرم در هفته و پيروي از يك رژيم غذايي متعادل با توجه به شرايط جسماني (سن، جنس و فعاليت جسماني) براي افراد چاق توصيه مي*شود. چاق*ها بهتر است وعده*هاي غذايي خود را به شش وعده كوچك و منظم تقسيم كرده و به صبحانه به عنوان يك وعده غذايي مهم توجه كنند و هنگام شام غذايي سبك مصرف كنند.
همچنين مصرفي كافي آب و مايعات به منظور دفع مواد زايد بدن و پرهيز از مصرف نوشابه*هاي شيرين و گازدار در مبتلايان به چاقي ضروري است.
افراد چاق بهتر است استفاده از سالاد و سبزي*ها و يا سوپ*هاي رقيق قبل از غذا را براي كاهش اشتها در دستور كار داشته باشند. كاهش مصرف نمك، شيريني و شكلات، غذاهاي چرب و سرخ شده در مبتلايان به چاقي تاكيد مي*شود. چاق*ها بهتر است از مواد غذايي به صورت آب پز، بخارپز يا كبابي استفاده كنند.
افزايش فعاليت بدني و ورزش منظم، مصرف غذاهاي پروتئيني مانند گوشت كم چرب، ماهي، حبوبات، لبنيات كم چرب در هر وعده غذايي براي كمك به احساس سيري، جايگزين كردن نان*هاي سبوس*دار به جاي نان*هاي سفيد، پرهيز از رژيم*هاي خيلي سخت و كم كالري و خودسرانه، استفاده از چاشني*هايي مانند آب ليمو و يا آبغوره يا سركه به جاي نمك و سس سالاد در مبتلايان به چاقي توصيه مي*شود.
لاغري و توصيه*هاي تغذيه*اي براي اين افراد
در عين حال كمبود وزن نيز مشكلي است كه 8 تا 9 درصد جمعيت كشور به آن مبتلا هستند.
عادت*هاي غذايي غلط، مصرف ناكافي مواد غذايي و انرژي، فعاليت بدني بيش از حد، اختلال در جذب مواد مغذي، ابتلا به بيماري*هاي تحليل رونده مانند پركاري تيروئيد يا سرطان، عفونت، استرس و ...، فشارهاي روحي و رواني و بي*اشتهايي عصبي از جمله علل مهم لاغري هستند.
افزايش تدريجي وزن حدود نيم كيلوگرم در هفته و استفاده ازادويه*ها و افزودني*هاي محرك اشتها مانند انواع ترشي*ها در افراد لاغر توصيه مي*شود. همچنين تهيه و سرو غذا به صورت دلپذير و مصرف گوشت و غلات براي بهبود اشتها مي*تواند كمك موثري به اين افراد داشته باشد.
مصرف انواع ميوه و آب ميوه طبيعي و سبزي*هاي تازه به عنوان منابع خوب ويتامين*ها واملاح، مصرف مواد نشاسته*اي بيشتر مانند نان، برنج، سيب زميني براي تامين انرژي، مصرف انواع مغزها و خشكبار در فواصل وعده*هاي غذايي مانند پسته، فندق، بادام و ... و مشاوره تغذيه جهت تنظيم يك برنامه مناسب براي افراد لاغر توصيه مي*شود.